Retail media: in het ritme van de klant
De 10 hoogtepunten van AH Retail Media Services
Retail Media. De term bestond nog niet, toen Albert Heijn in 1887 de kruidenierswinkel van zijn vader overnam. Maar zijn filosofie was helder: hij wilde zo relevant mogelijk zijn voor zijn klanten.
‘Albert Heijn kende zijn klanten als geen ander’, zegt Rolf Oosterhoff, Head of Retail Media bij Albert Heijn. ‘Dat is ook waar retail media vandaag de dag om draait.’ Merken kunnen niet meer om retail media heen, stelt Oosterhoff. ‘Wij bouwen daarom al geruime tijd aan een retail-mediapropositie.’ AH Retail Media Services, de retail media-afdeling van Albert Heijn, bestaat inmiddels tien jaar en richt zich op het versterken van merken en het stimuleren van conversie via de winkels, het web en de app. Dat gebeurt niet alleen meer met merken die op het schap liggen (‘endemics’) maar ook voor non-endemic adverteerders in onder meer de reis-, auto- en energiebranche.
Er is volgens Oosterhoff een ecosysteem aan het ontstaan waarin retail media een brug kunnen slaan tussen media-exploitanten, adverteerders en de eigen retail-mediakanalen. ‘Wij zien het als onze taak om meer inzicht te verschaffen in de rol van retail media en om merken actief te ondersteunen bij hun uitdagingen op het gebied van retail media. En die uitdagingen zijn er, zowel intern – hoe organiseer ik me? – als extern – hoe breng ik mijn merk naar de markt, en hoe zorg ik dat ik relevant blijf voor mijn klant?’