6 tips voor jouw retail media creatie
Wist je dat een creatie voor ongeveer 50% bepalend is voor het succes van een campagne? Een goede creatie is dus enorm belangrijk voor de effectiviteit van een campagne. Ook is het van grote invloed op het beslissingsproces van de potentiële koper. Hoe zorg je ervoor dat jouw creatie optimaal presteert? Wij geven 6 tips voor jouw retail media creatie.

Tip 1. Zorg voor synergie
Pas je retail media creatie aan op je totale campagnecreatie. Hierdoor ontstaat synergie en herkenning. Dit betekent dus dat je retail media niet als los ‘kanaal’ moet zien, maar echt onderdeel moet laten zijn van je totale crossmediale campagne. Omdat retail media een bewezen uniek bereik toevoegt op de totale mediamix, is het des te belangrijker synergie te creëren.
Tip. 2 Val op
Val zoveel mogelijk op in de winkel en online. Hoe doe je dat dan? In een winkel is het belangrijk om contrast te hebben in je uiting, maak bijvoorbeeld gebruik van felle, herkenbare kleuren en animaties. Een manier om online juist op te vallen, is door je product centraal te stellen.
Tip 3. Less is more
We zien het vaak bij campagnes: alles willen communiceren op een wobbler. Less is definetely more! Ga terug naar de kern van je boodschap en zorg dat de basiselementen aanwezig zijn (zoals logo, juiste/herkenbare kleuren) en aantrekkelijke copy.
Tip 4. Houd rekening met afstand en formaat
Het is lastig in te schatten hoe groot een banner in het 'echt' is, helemaal als je vanachter je laptop bezig bent met het design. Probeer hier dus een goede inschatting van te maken en probeer er een voorbeeld bij te halen.
Tip 5. Sluit aan op campagnedoelstelling
Wil je sales genereren met je campagne of wil je je merk een uplift geven? Definieer dit van tevoren duidelijk, zodat je ook weet naar welke KPI's je moet kijken na de campagne. Ook is het handig om hier rekening mee te houden in de copy bijvoorbeeld (woorden als \ Koop nu' horen natuurlijk niet bij een merkdoelstelling.
Tip 6. Gebruik krachtige woorden
Nieuw en Populair zijn krachtige woorden om mee te werken als je je creatie vormgeeft. Deze woorden, en woorden als Exclusief en De Beste hebben een bewezen effect. Maak hier dus zeker gebruik van!
Wil je uitgebereidere informatie over deze tips? Lees dan ons artikel op Adformatie.nl. Ook hebben we een whitepaper met benchmarks over de effectiviteit van Retail Media gepubliceerd, hier lees je ook meer over het effect van creatie. Vraag hieronder de whitepaper aan!